сряда, 28 септември 2011 г.

ПЕТКО ТОПАЛОВ

Името на Петко Топалов днес е напълно непознато за мнозинството троянци. Той е една рано прекъсната надежда на българската поезия. Роден е на 1 март 1899 г. в Троян.
         След като завършва основното училище в родния град, по обичая на тогавашния троянски еснаф баща му го изпраща да учи в Търговската гимназия в Свищов. Петко се справя лесно със сметки и баланси, но не им отделя много време. Там го помнят с литературните му реферати. Един от тях привлича вниманието на д-р Кръстю Кръстев, който пожелава да се запознае с младежа. Срещата оставя трайни следи у Топалов, който по това време особено се вълнува от Пенчо Славейков. Плод на това увлечение са първите му десетина стихове с народен мотив, отпечатани в сп. „Родна мисъл” (Плевен).
Негов учител по търговска география е поетът Николай Лилиев. Литературният критик Георги Константинов пише в монографичната си книга „Николай Лилиев” (1963 г.) следното: ”Като студент в Софийския университет известно време аз другарувах с Петко Топалов, студент по философия. Той беше от Троян – много мил, нежен, затворен в себе си, удивително скромен, болезнен. Почина много рано. И той беше свършил Свищовската гимназия и беше учил при Лилиев. Петко Топалов беше първият човек, от когото научих нещо по-определено и интересно за Лилиев, мой любим поет още от 1918 година. После, като се сближих с Лилиев, често говорехме за добрия, мургав момък Петко Топалов. Лилиев знаеше всичко за него – за литературното му творчество, за ранната му смърт. Той дори си спомняше точно на кой чин е седял Топалов.”
След завършването на Търговската гимназия, поради разклатеното си здраве Петко Топалов прекарва 1 година в родния Троян. Усилено чете и се занимава сериозно с руската и немската литература. Готви се за Университета. Между тези си занимания изучава обущарския занаят в дюкяна на баща си до съвършенство, но не става обущар. Записва се студент по философия в Софийския университет.
В тези години Петко Топалов е силно увлечен от толстоизма – религиозно-философско учение за непротивене на злото с насилие, чийто основоположник е Лев Толстой. До сетния си дъх Топалов остава негов духовен привърженик – в търсенето на жадуваната човешка и световна хармония.
След първите публикации в сп. „Родна мисъл” Петко Топалов се отнася много сдържано към печатането на своите творби. Никога не бърза да публикува и все чака да мине време.
Като студент сътрудничи активно на сп. „Възраждане” – орган на българските толстоисти. Стиховете му са пропити с тихи и съзерцателни трепети, откъснати в тишината на вечерния час, когато поетът най-много е принадлежал на себе си. От тях лъха нежност, смирение и кротка човечност:

Залутан в безброя на хиляден град,
душата ми бледна се взира,
и в всеки пресрещнат, и чужд, непознат,
тя ближен по участ съзира.
(„Сълзи за ближния”)

 Другият жанр, в който се изявява Петко Топалов е легендата. През праха на миналото тя говори за бъдещето. Легендите на Петко Топалов се отличават с простота и мъдрост.
„Изкуството е всякога творчество – пише Топалов. – Истинският художник във всяко свое произведение дава къс от действителността, една малка част от тази безбрежност, в която се проявява животът ни, но в една такава форма, че се явява нещо ново, което отдавна знаем, но сега в неговото произведение виждаме за първи път.”
Изключителният му интерес към философски въпроси, редкият му ораторски дар, винаги будният и жив ум, го правят рядък събеседник. Говори проникновено, с дар, увлекателно. В написаното от него е отразена всецяло неговата личност: копнеж по истина и човечност, блян за повече красота и нежност, зов за обич и единомислие между човеците.
Ранна смърт прекъсва творческия път на Петко Топалов. Умира внезапно на 25 ноември 1925 г. – само на 26.
Единствената книжка на Петко Топалов, достигнала до нас, е „Песни и легенди”, издадена посмъртно през 1925 г. от книгоиздателство „Възраждане” – един доста обширен том.
Някога върху надгробния му камък е бил издълбан, избран от приятелите му,  един от неговите стихове:

                  „Смирен и нежен като песен
                  и в светли блясъци роден,
                  далеч от скърбите наесен,
                  аз виждам чакания ден.”

Когато през 1971 г. са разчиствани старите гробища на Троян, гробът на Петко Топалов е загубен завинаги.
Поет, философ и есеист, Петко Топалов е своеобразен глас в литературата. Налага се в бъдеще не само да бъде преиздаден, а и да получи своето достойно място в бедната ни на такива творци литература. Той наистина е обречен и на днешния, и на утрешния ден.

1 коментар:

  1. Благодаря ви за публикуването на тази статия за Петко Топалов. Не очаквах, че все още някой си спомня за него.
    Аз съм негова потомка. Баща ми, негов племенник (син на сестра му) има издадени 2 исторически романа и по външност досущ приличаше на този си вуйчо. Аз пиша поезия от малка. Имам литературни награди и 2 издадени стихосбирки. Гордея се, че имам кръвна връзка с този нежен поет и че част от него живее и в нас, неговите потомци.

    ОтговорИзтриване